Sunday, December 21, 2014

O´jul med din glede...stress...shopping...vasking...og enda mere vasking...phew!


Jadda! nå er vi igang her! 

Familiesamarbeid deluxe: Sofaen ble demontert, teppet fjernet og all godsakene og de single sokkene som har vært dypt savnet, kom til rette. Ovnen ble dratt ut og alt bak ble vasket. Deilig! 

Men...hva med alt støvet i bokhylla? Og bak vaskemaskinen? Og den storoppryddinga i alle klærne vi skulle ta? Og de julekortene som enda ikke er sendt!? Og den gaven jeg nettopp fant ut at jeg ikke hadde sendt sammen med det andre som faktisk kom seg avgårde på tida? Og de svarte sekkene som skal til Fretex? Og svigermor som kommer imorgen og jeg skulle jo så gjerne vært ferdig med alt til da! Men jeg må jo på jobb og de andre skal i andre ærend... 

Jeg blir ikke ferdig. Ikke i år heller. Men det spørs hva du synes går under betegnelsen ferdig, da. På juleaften er det ihvertfall fint om det er ryddig på stua, treet er pynta og vi har gaver til barna. Og vet du hva. Det er vi i mål med. Holder ikke det da? 

Jeg leste nettopp en måte å snu det negative med slitet i forbindelse med barn og lager herved et om jul: 

I jula er jeg takknemlig for:

1. Et tak med spindelvev - vi har tak over hodet
2. Vegger som skulle vært vasket - vi har et hus med vegger som beskytter oss mot vær og vind
3. Vinduer full av fingermerker - vi bor i hus med mulighet til å se verden utenfor
4. Ved å hugge/kjøpe/drasse på - vi har varme når det blir for kaldt
5. Mye som må handles - vi har penger å handle for
6. Lite tid - vi har mye å bruke livet vårt til
7. Sliten når vi legger oss om kveldene - vi har en seng å sove i
8. Våkne opp med tanker om alt vi har å gjøre - vi har våknet og fått nok en dag å leve

Det er fremdeles mye jeg ikke får gjort denne gangen. Heller. Men jeg har jammen fått gjort mye allikevel og jeg har fått gjort mer av det som er viktigst. Og følt mer av det. Da blir det julefred i hjertet uansett. 

Ønsker deg og dine en hjertelig og fredelig god jul! 

"Gaver av tid og kjærlighet er i sannhet de grunnleggende ingrediensene i en virkelig god jul".

 - Peg Bracken

Klem fra meg. :-)


Og for å gi deg noen smil på veien; her er noe å smile på:



No comments:

Post a Comment