Sunday, December 23, 2012

God jul!

God Jul!

Ikke mye skriving er blitt gjort i desember, men kreativ er man jo uansett denne flotte måneden. Vi pynter til jul, vi lager julekort, vi vrir hodene våre for å finne på noe lurt i gaver, og sist, men ikke minst, vi BAKER og lager masse god mat! Det er kanskje favoritten min, jeg er kanskje litt for glad i mat, og jul er en unnskyldning for å ta'n litt ut. 
Men mer enn noe annet, elsker jeg julefreden. Den som sniker seg forbi grønnsåpeduft og lukten av bakverk, den som brer seg ut i hele kroppen når hele familien slapper av sammen og tiden ikke har noe sted å gå. Det er som å stoppe tiden og bare nyte øyeblikket. En klok mann sa at kjærlighet staves T-I-D (Uchtdorf). I jula føler jeg at tid sammen er en ekstra gave. Og det er en gave jeg tar imot med stor glede og takknemlighet. Hverdagskjøret er hardt og tiden brøyter seg nådeløst gjennom dagene. Det er en ganske fortvilet følelse, dette å være en brikke i tidens spill. Det er ikke vi som bestemmer, vi er bare tilstede på en måte. Denne juleferien er et velkomment avbrekk, en mulighet til å bestemme over tiden på den måten vi vil. Ingen møter som vi må være på, ingen steder vi må være til en bestemt tid etc. Og ja, jeg føler meg ekstra heldig som kan ha hele juleferien fri, det er det ikke alle som har. Men alle har noe ekstra tid. Den må vi omfavne med alt vi er og har. Håper at din tid denne julen vil fylles med glede, venner, familie og tid til å nyte det som betyr mest. Og tid til å gjøre ingenting - med god samvittighet. 

God jul og mange juleklemmer fra meg til dere!

1 comment: