Tuesday, January 12, 2016

Livet er det som blir til mens du er opptatt med å legge andre planer


Er det en ting jeg(og alle andre) har begrensede ressursser av, så er det tid. For å få til alt som må gjøres og det som burde gjøres, så må det organisering til. Og planlegging. Jeg er usannfattelig glad for påminnelses-appen på telefonen min. Uten den hadde jeg ikke klart å samle hodet nok til å få til det jeg klarer i hverdagen. Idag var intet unntak. Mannen skulle bort og jeg hadde nok av ting som jeg skulle få til før og mellom leksehjelp, egentrening, husarbeid, osv. Tingen er, selv om man har planer, så betyr ikke det at de blir fulgt. Og når planen er å komme rett hjem og trene, så passer det grisedårlig å komme hjem med en gedigen hodepine. Grrr. Jeg hadde aller mest lyst å bare grave meg ned under dyna så fort jeg kom hjem. Det var nå blitt planen. 

Barna er i gang med lekser i det jeg kommer inn døra og flere titter opp og erklærer at de skal ut og leke i snøen etterpå. (What? Mine barn? Gå UT og leke? Fantastisk!) "Men mamma, vi vil at du skal bli med ut". Hodet dundrer og hjertet synker. Er det en ting jeg faktisk koser meg med, så er det å leke i snøen med barna. Men kroppen er ikke der. "Beklager, men jeg har så fryktelig vondt i hodet og føler meg ikke så bra."
"Men du kan ta smertestillende så kanskje du blir bedre litt senere?"

som sagt, så gjort, og vanligvis hjelper det lite og ingenting, men under over alle under, så funket det. Etter middag bar det ut i hagen med tre av ungene, mens eldstemann var inne og lagde bolledeig. Det ble graving av snøhule i lyset av en lyslykt. Og godfølelse. 


Nå gjør de ferdig leksene nede, mens yngstemann får en liten dose Disney og mor får knastret noen minutter på tastaturet mellom oppvaskmaskin og vaskemaskin som fylles og tømmes. Lukten av boller stiger ut av kjøkkenet og fyller huset og det er snart tid for legging av de yngste og en liten dose "Dr.Who" på Netflix med de tre eldste. 

Ja,ja. Da fikk jeg ikke gjort det jeg hadde planlagt idag. Men hva gjør vel det? Det er ikke mulig å angre på at man har kost seg med ungene sine. Da har dagen vært bra. Uansett.

Overskriften er et sitat fra en ved navn Saunders, men jeg kjenner det best fra John Lennon's sang "Beautiful boy" (om sønnen hans). Og forlater dere herved med den sangen "stuck in my head". 

"Life is what happens when you're busy making other plans"... *nynner videre

No comments:

Post a Comment