Wednesday, September 18, 2013

Ut og jobbe

For å være helt ærlig, synes jeg det er litt slitsomt å drive med jobbsøking. Drømmen min er å være hjemmemamma med barna så lenge de trenger meg såpass som de gjør nå. Men dessverre så protesterer lommeboka. Og det noe så inmari. Så da har jeg ikke noe valg. Klippe håret og få meg jobb. Eller... jeg tenker jeg beholder håret og satser på at det skal gå bra allikevel... 

Min aller første jobb var faktisk å selge suvenirer på en sameleir på Dovrefjell. Jeg bodde i en gammel campingvogn og en gang i uka ble jeg kjørt til en campingplass der det gikk an å låne dusj. Hørtes det litt småstakkarslig ut? Vet du hva, jeg ELSKET det! Omtrent hver eneste dag badet jeg i den iskalde elven som rant rett bak. I samme elv stod jeg noen ganger til midja med vann og vasket klær og annet. Jeg husker en kveld da jeg og datteren til familien som eide leiren, tok oss en svømmetur. Vi gikk langs veien et godt stykke før vi hoppet i elven og lot oss drive med strømmen nedover mot leiren. På veien svømte vi forbi en familie med italienere som hadde campet ved bredden. De satt med varme jakker og luer rundt et bål og gjorde store øyne da vi kom drivende forbi. Det lo vi lenge av. En annen gang var det en tysk familie som hadde slått leir der. Vi kom i snakk med dem og de var ute av Øst-Tyskland for aller første gang. Jeg husker jeg synes det var så rart at når de for første gang skal ut av landets grenser, så velger de Norge. "Hvorfor akkurat Norge?", spurte jeg dem. De hadde en drøm om å se frisk natur og ren luft og kunne ikke tenke seg noe annet sted å dra for aller første gang. Vi pratet lenge med dem og den stemningen fra den kvelden, husker jeg fremdeles. Å møte mennesker på den måten, er spesielt. 

Jeg må innrømme at jeg fremdeles til dags dato ikke har skrevet om min første jobb på en CV. Jeg vet ikke helt hvorfor, men det er vel fordi å bo på fjellet og selge suvenirer ikke har vært så relevant for de fleste jobbene jeg har hatt. Det er allikevel fremdeles en av de beste jobbene jeg har hatt. 

Ja, ja. Takk og pris for elektroniske søknadsskjema hos de fleste kommuner! Det gjør jobbsøkingen så utrolig mye enklere. Bare idag har jeg fått sendt inn fire søknader. Bittersøt følelse. Vil helst være hjemme, men jeg har en familie jeg må bidra til å forsørge. Så da er det bare å stå på. Og nyte hverdagene uansett hva de bringer. Jeg har dagen idag, og den har jeg tenkt å utnytte til fulle! Ha en flott dag!

No comments:

Post a Comment